Amikor a beteg nem érti...
Időnként előfordul, hogy a páciens már kész terápiás tervvel érkezik a rendelőbe, számít rá, hogy ugyanazt a kezelést fogja kapni, mint egy ismerőse, aki hasonló betegségben szenved.
Azonban nem mindig biztos, hogy az a gyógyszer vagy terápia, ami másnál bevált, az ő számára is a legjobb megoldás lesz. Minden beteg egyedi, és az optimális kezeléshez figyelembe kell venni az egyéni egészségi állapotot, a betegség pontos természetét és a gyógyszer lehetséges mellékhatásait. Ezért fontos, hogy a betegek nyitottak legyenek az orvosok szakmai véleményére, és megértsék, hogy a személyre szabott terápia a leghatékonyabb út a gyógyuláshoz.
Diabetológiai vizsgálat során a páciens részletes egészségügyi kórelőzménye, korábbi betegségei feltérképezésre kerülnek. Ezt követően megállapítom, hogy az illető milyen kockázati csoportba tartozik szív-érrendszeri megbetegedések irányában.
Mindezeket mérlegelve, szakmai szempontokat figyelembe véve a számára a legmegfelelőbb vércukorcsökkentő terápiát fogom ajánlani.
Nyilván nincs idő minden részletre kiterjedően elmagyarázni,
hogy miért nem X gyógyszer a legjobb megoldás, de biztos lehet benne minden
hozzám forduló páciens, hogy magyarázatot kap tőlem, miért Y gyógyszer lesz
számára a legoptimálisabb! Természetesen ha az utóbbiak tudatában az illető még
mindig ragaszkodik az X gyógyszeréhez és orvosi ellenjavallat nem áll fenn, a
beteg kérését figyelembe véve, a körülményeket mérlegelve, megengedhető alternatív
gyógyszer választása is.
Viszont ha a páciens türelmetlen, nem befogadó az orvosi
tájékoztatás iránt, esetleg nem értette az információt vagy a betegség
természetét, ugyanakkor nem osztja meg aggodalmait velem, az könnyen félreértésekhez
vezethet.
A hatékony kommunikáció alapja a kölcsönös tisztelet és empátia. Fontos, hogy türelmesek legyünk egymással.
Az eredményes orvos-beteg kommunikáció hozzájárul a jobb kezeléshez és a betegek elégedettségéhez, valamint segít elkerülni a félreértéseket és konfliktusokat.